امیر جلال الدین چخماق از سرداران حکومت تیموریان بود اصلا به همین دلیل است که این میدان را به دوران این سلسله نسبت می دهند. در قرن سیزدهم، محوطه میدان جلوی مسجد و سر درب بازار تبدیل به یک حسینیه بزرگ شد و در زمان حکومت فتحعلی شاه قاجار هم بخشی هایی به شبستان افزوده و قسمت هایی هم دوباره بازسازی شدند. کاشی کاری هایی که انواع حیوانات پرنده، درنده و خزنده برروی آن نقش بسته، از آثار این کاخ بشمار می آیند . همه ما اصفهان را با کاخها، پلهای تاریخی، مساجد و بازارهای آن میشناسیم. در این بازار انواع کارگاه مازاری، کارگاه حلوایی و کارگاه رنگرزی، و انواع مغازه های فروش پارچه، شیرینی، طلا، فرش و غیره یافت می شود که یکی از بزرگ ترین و پر رونق ترین بازارهای یزد نیز به شما می رود. این میدان باستانی قدمت طولانی دارد و در بخشهای مختلف آن شاهد آثار تاریخی دیگری چون عمارت عالیقاپو، مسجد شیخ لطف الله، مسجد شاه و بازارهای قدیمی هستیم. از زیباییهای آبانبار فاطمه باید به گنبد، سردر آجری و پنج بادگیر عظیم آن اشاره کرد. اولین آب انبار این مجموعه را با نام آب انبار پنج بادگیر یا ستی فاطمه می شناسند که به دستور حاکم وقت یزد احداث شده بود و آب انبار دومی، همان آب انبار تکیه یا حاجی قنبر است. آبانبار فاطمه که بهنام پنج بادگیر هم شناخته میشود هنوز مثل گذشته سالم باقی مانده است. زرتشتیان اعتقاد دارند که روان شخص تا سه روز پس از مرگ هنوز کنار بدنش است و پس از سه شب به آسمان خواهد رفت. میدان امام درواقع محل اتصال چهار بنای تاریخی بینظیر دیگر است، معمولاً مسافرانی که به اصفهان سفر میکنند یک روز خود را به دیدن از میدان امام و آثار باستانی اطرافش اختصاص میدهند. امیر چخماق نام میدان باستانی یزد و از جمله جاذبه های گردشگری استان یزد که شامل چندین بنای قدیمی از جمله بازار، مسجد، آب انبار و مقبره میباشد.

Free photo tokyo cityscape in daytime در بیشر روزها میتوانید در این محل به تماشای ورزشهای زورخانهای و باستانی بنشینید. منتظر امتیاز و تجربیات شما درباره کلیسای بِتلِحِم اصفهان در بخش زیر خواهیم بود. کلیسای وانک دو گنبد کوچک و بزرگ دارد. به طور کلی محوطه اطراف میدان امیر چخماق را بازار، تکیه، مسجد، دو آب انبار و یک بقعه، تشکیل داده اند که تمامی این بناها در کنار یکدیگر می توانند مجموعه میدان امیر چخماق یزد را ایجاد کنند. در این میدان و روبهرو تکیه همان حوض معروف با فوارههای مرتفع و چندین مجسمه قرار دارد که با نقش و اهمیت آب و فرهنگ تعزیه، سقایی و عزاداری مردم یزد در ماه محرم پیوند خورده است. میدان و مسجد توسط مردم با نام های میدان امیر چخماق و مسجد امیر چخماق شناخته شد. این بنا از نظر زیبایی و ظرافتهای هنری بعد از مسجد جامع شهر یزد قرار میگیرد. این مسجد پس از مسجد جامع یزد، از جمله بزرگ ترین و زیباترین مسجد یزد به شمار میرود. میدان امیر چخماق یزد را میدان حماسه یزدی ها نیز معرفی می کنند و هر کدام از بناهایی که در اطراف این میدان ساخته شده و در مجموعه امیر چخماق یزد، قرار گرفته است نیز، ویژگی های و داستان های تاریخی منحصر به فرد خود را دارد. این طور که به نظر می رسد “خواجه اودیک” در منحصر به فردی نقاشی ها و تزئینات نقش مهمی داشته اند. اگر قصد سفر به شهر یزد را دارید، در نظر داشته باشید که دمای این شهر بطور متوسط از خرداد تا اواخر شهریور حدودا بین ۲۹ درجه تا ۳۰ درجه است. خیابان امام خمینی از محلههای زنگی، گلچینان، لب خندق، مسجد جامع، بازار نو و فهادان یزد عبور میکند. بسیاری از المانهای این محله یادآور شهرهای اروپایی هستند و فاصله بسیاری با سایر محلههای اصفهان و ایران دارند. این محله از شمال با میدان کشاورز، میدان سلطان پناه و خیابان صابر یزدی، از شرق با میدان امام رضا، بلوار دهه فجر، بلوار امام رضا، بلوار شهدا، خیابان دهه فجر، خیابان شهدای یعقوبی، میدان صاحب الزمان و میدان خاتمی، از جنوب با خیابان بنافتی زاده، خیابان سلمان فارسی، خیابان چمران، بلوار بسیج، خیابان عاصی زاده، خیابان قیام و خیابان امام خمینی و از غرب با خیابان نواب صفوی، خیابان انقلاب، بلوار دولت آباد، خیابان شهید دانش پایه، خیابان حضرت امیر، خیابان مسجد ملا اسماعیل و خیابان امامزاده جعفر محدود شده است و با محلههای اکرم آباد، نیایش، نرسی آباد، چهارمنار، استاد اشرف آهنگر، مریم آباد، سید صحرا، صدرآباد، فهادان، نصر آباد، زرتشت، رحیم آباد، گازرگاه، جنت آباد، توحید، شهید مطهری، شیخداد، لب خندق، سیدالشهدا، میرقطب، یعقوبی، باغ گندم، سعدی، گلچینان، حسینی، نظر کرده، زیبا، خواجه خضر، سرجمع، گنبد سبز مجاورت دارد.

ایسنا/اصفهان در کوچههای حوالی میدان امام علی(ع) و در محله هارونیه اصفهان، خانهای به چشم میخورد که با سبک معماری صفوی اما با تزئینات قاجار ساخته شده است. کافی شاپ کافه مشتی یزد در شهر یزد محله محله گازرگاه قرار دارد. ساختار ساخت و ساز در یزد و مهارت مردمان این منطقه در به دست آوردن و مدیریت آب در بناهای ساخته شده یزد، کمنظیر است؛ تحقیق درباره یزد رازهای بسیاری را درباره سیستم آبرسانی و قناتهای یزد آشکار میکند. در مقابل تکیه امیر چقماق یک حوض بزرگ با فواره و مجسمههایی از مردم محلی و فرهنگ سقایی و آب در شهر یزد وجود دارد که به نمایش قدرت و اهمیت آب در این منطقه اشاره میکند. این تکیه در گذشته به عنوان محلی برای استراحت مسافران و مسافران کاروانها بهکار میرفته است. این مکان با ترکیبی از معماری سنتی و فعالیتهای روزمره مردم، تجربهای بینظیر از زندگی شهری و فرهنگ محلی را به بازدیدکنندگان ارائه میدهد. این میدان با ترکیب معماری سنتی و عناصر معاصر، تجربهای بینظیر از تاریخ، فرهنگ و زندگی مردم یزد را به بازدیدکنندگان ارائه میدهد. در ادامه قصد داریم تا درباره میدان امیر چخماق در یزد و سایر بناها و اماکنی که در زمره این مجموعه تعریف می شوند، صحبت کنیم. در زمان قاجار زمانی که بافت شهری توسعه و گسترش یافت مسجد در قسمت قسمت جنوبی میدان قرار گرفت. دوره شکلگیری هنر اسلامی، کمابیش با حاکمیت اولین حاکمان اسلامی یا خلفای بنی امیه که اسلام را از دمشق در سوریه تا اسپانیا گسترش دادند، همزمان بود. تولد و گسترش این میدان تقریبا با همین مسجد گره میخورد.

روشنایی مسجد جامع بهصورت غیرمستقیم از طریق انعکاس نور از سطوح سفید گچ گنبد و دیوارها فراهم میشود. یکی از ویژگیهای مهم این مسجد ورودیهای مختلف آن است که امکان دسترسی از تمامی بخشها را فراهم میکند. البته که خیابان کشی های مختلف انجام شده در اطراف این میدان، زمینه را برای خراب شدن جداره های میدان فراهم نمود و همین موضوع باعث شد تا میدان، کوچک تر شده و مسجد و حسینیه باهم ادغام شوند. در بخش شرقی میدان نقش جهان، مسجد شیخ لطف الله واقع شده است. این خیابان در زمان های قدیم و در دوران صفوی کاخ ها و باغ های شاهی اعیان میان دروازه دولت و سی و سه پل در دل باغ های اطراف ساخته شد. حتی جوانانی که فقط از حمامهای شخصی داخل خانه استفاده کردند نیز با کمک این حمام میتوانند سبک زندگی قدیم را بهتر از قبل بشناسند. در صورت استفاده از ماشین شخصی باید از پل وحید به سمت سه راه سیمین رفته و نرسیده به خیابان سیمین به سمت راست بپیچید تا به پارک ناژوان وارد شوید. قبل از اینکه سلطنت پهلوی به سلطنت برسد، میدان امیر چخماق مانند برخی میدان های دیگر به قبرستان تبدیل شد و مردم مردگان خود را در آنجا دفن می کردند. آرامش و آرامشی که این باغ به همراه نقاشی های دیواری خیره کننده و معماری منحصر به فردش ارائه می کند، مردم را از زندگی پر استرس کنونی دور می کند و شکی باقی نمی گذارد که این بنا را چیزی جز بهشت نمی توان نامید. با ما همراه شوید تا از مسجد گوهرشاد برایتان بگوییم. در سردر و ورودی مسجد کاشی های معرق، کتیبه ها، طرح های اسلیمی که در کنار یکدیگر قرار گرفته اند به زیبایی خود نمایی می کنند.

در دو طرف خیابان درختان چنار کاشته بودند که بسیار جلوه زیبایی به این گذرگاه می داد. در شبستان زمستانی هم که در دو طرف دالان ورودی مسجد قرار دارد، میتوانید سنگهای مرمر را ببینید که درواقع تامینکننده نور شبستان است. در این آبانبار یک راهپله هم وجود دارد که از دو بخش سرباز و سرپوشیده تشکیل شده است. در این شهر آثار تاریخی بسیار زیادی وجود دارد که یادگار دوره های مختلف است. هنگام سفر به استان یزد جاذبههای بسیار زیادی برای دیدن وجود دارد. از هرکجای شهر اصفهان اتوبوس، مترو و تاکسی برای رسیدن به نقش جهان وجود دارد. طبیعت سرسبز و وجود بناهای تاریخی به زیبای بیشتر میدان نقش جهان می افزاید. علاوه بر کاوش در بخشهای اصلی مجموعه امیرچخماق یزد، بخشهای دیگری نیز وجود دارد که از اهمیت کمتری برخوردارند. علاوه بر این، مرمت و بازسازی این بنا در دوره های مختلف نیز انجام شد. قدمت این بنا که از آن به عنوان نماد شهر یزد نیز یاد می شود به دوره قاجار می رسد. نقش فوق نه تنها در مسجد جامع یزد بلکه در اکثر مکانهایی که از «توپی گچی ته آجری» استفاده کردهاند، به عنوان یک نقش اصلی و کلیدی به کار رفته است. در زمان خلافت معتصم عباسی و امارت یحیی بن عبدالله ابن مالک خزاعی مسجد جامع تجدید بنا شد و مساحت آن با اضافاتی که از زمینها و خانهها به آن ضمیمه گردید، افزوده شد.

سردر قیصریه تزیینات کاشی کاری زیبایی دارد و نقاشیهایی جالب از شکار دسته جمعی شاه عباس، تصویر مردان و زنان اروپایی و جنگ شاه عباس با ازبکان، به هنر رضا عباسی دیده می شود. آنان به خدمت ارتش شاپور دوم درآمدند که در جنگ با کوشانها بود. ساختمان محراب مقرنسکاری شده و گلی مربعیشکل در وسط مقرنس به زیبایی خودنمایی میکند. سنگ مرمر خوشتراش و زیبایی هم در وسط آن قرار دارد. آنها از آن زمان به فراموشی سپرده شده اند، عملکرد آنها دگرگون شد. یک سازه بزرگ چوبی در برابر چشمان شماست که به آن نخل میگویند. این سازه در سال ۱۳۳۰ هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و در سمت شرق میدان قرار دارد. اولین چاپخانه راهاندازی شده در ایران را میتوانید در کلیسای وانک ببینید. یکی از بخشهای جذاب و زیبای کلیسای وانک عبادتگاه آن است. در این مقاله از سپنجا قرار است با کلیسای وانک آشنا شوید و روزهای تعطیلی آن را بدانید؛ پس برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید. شما می توانید همراه با متن به مشاهده فیلم مسجد عتیق اصفهان نیز بپردازید تا بهتر با بخش های مختلف آن آشنا شوید. از این رو پیشنهاد می کنیم تا برای آشنایی با ویژگی ها و خصوصیات مختلف این مجموعه تاریخی تا انتهای محتوا با ما همراه باشید. تا همین هل سال پیش هم مردم برای تهیه آب مورد نیازشان از این آب انبارها استفاده می کردند، تا این که آب ها لوله کشی و شهری شد و دیگر استفاده از این آب انبارها به دست تاریخ سپرده شد. در بسیاری از مناطق ایران، میدانها و فضاهای عمومی در گذشته بهعنوان مکانهایی برای دفن مردگان مورد استفاده قرار میگرفتند.

به همین دلیل، در این دوره اقدام به ویرانسازی گورها و بازسازی میدانها به وضعیت سابق خود صورت گرفت. با آغاز دوره پهلوی و تغییرات اجتماعی و فرهنگی در جامعه، این رسم تدریجاً کاهش یافت و بسیاری از میدانها بهعنوان فضاهای عمومی و شهری تجدیدسازی شدند. امیر جلالالدین چخماق شامی به عنوان یکی از امیران و سرداران شاهرخ تیموری و بهرهبردار از فرهنگ و علوم آن دوره، نقش مهمی در توسعه و زنده نگه داشتن شهر یزد و زیربنای فرهنگی و عمرانی آن ایفا کرده است. میدان امیر چخماق در یزد، یکی از مهم ترین شناسه های شهر یزد است. پس از فوت بانو, باغ و قصر هشت بهشت به تصرف وراث او درآمد و در این مدت تغییرات كلی در وضع باغ و قصر بهوسیله متصرفین بنا ایجاد و مانند عالیقاپو و چهلستون، تزیینات نقاشی, اجاره ماشین جهت سفر طلاکاری و آینهکاری آن در زیر قشری از گچ با تزیینات گچی مستور شد. یکی از عواملی که بر زیبایی های میدان امیر چخماق می افزاید، نخل تاریخی است که در قسمت شرقی آن میباشد. همینطور استخر بزرگ آن، به زیبایی تمام در مقابل ساختمان و میانه باغ قرار داشته و زمانی که به عمارت وارد میشوید آینهکاریهای بیپایان مجذوبتان میسازند. حوضی هم در وسط ایوان قرار دارد که سطح داخلی یعنی کف آن از جنس مس است. فضای داخلی دخمه، از دیوار تا چاله مرکزی آن به بخشهای مختلفی تقسیمبندی میشود.

این محل به نامهای مسجد دهوک و مسجد جامع نو هم شناخته میشود. این مسجد یکی از زیباترین و تاریخی ترین مسجدهای این شهر است که بعد از مسجد جامع یزد، دومین مسجد مهم یزد معرفی می شود. ایسنا/یزد معاون سرمایهگذاری و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد از ضرورت بررسی ابعاد فنی مرمت و بازسازی خانههای تاریخی موجود در بافت جهانی مرکز استان خبر داد. حوزه هنری استان اصفهان وابسته به شهرداری یکی از شناخته شدهترین و فعالترین ارگانهای فرهنگی و هنری استان اصفهان است. میدان امیر چقماق واقع در شهر یزد بهعنوان یکی از نمادهای فرهنگی و تاریخی این شهر شناخته میشود. میدان امیرچخماق یزد در طول سالیان متمادی نقشهای تاریخی، مذهبی، تفریحی، اجتماعی و اقتصادی را بر دوش کشیده است و به عنوان نماد و نشانه شهر یزد شناخته میشود. این میدان و بناهای اطراف آن به عنوان یک مجموعه فرهنگی، اجتماعی و مذهبی تجلی از مهارتهای معماری و هنری آن دوره هستند. بهطوریکه حتی اگر با خودروی شخصی به این شهر سفر کردهاید به آسانی میتوانید به این آکواریوم بروید و برای دسترسی به آن با چالشی روبهرو نشوید. امیر جلال الدین چخماق، شخصی بود که در قرن نهم، این میدان را برای اولین بار در شهر اصیل یزد، طراحی و بنا نمود. با تمام این تفاسیر، امروزه این میدان همچنان به عنوان میراثی چشم نواز مورد توجه گردشگران قرار گرفته است و به عنوان یک شناسه اصیل برای مردم یزد، معرفی می گردد.

میدان امیر چخماق در گذشته سه آب انبار داشت اما امروز تنها دوآبانبار بر جای مانده که تا ۴۰ سال پیش و پیش از لوله کشی شهر مورد استفاده مردم بود. از لحاظ معماری، فرهنگی و تاریخی، میدان امیر چقماق یک مقصد دیدنی و ماندگار در شهر یزد بهشمار میآید که به بازدیدکنندگان فرصتی مناسب برای آشنایی با تاریخ و زندگی مردم این منطقه را میدهد. شاید از ویژگیهایی که آسیاب آبی اشکذر را به یکی از خاصترین جاهای دیدنی یزد تبدیل کرده است بتوان به معماری آن اشاره کرد. امروزه میدان امیر چخماق همچنان در یزد میدرخشد و سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. این باغ از زیباترین جلوههای هنر ایرانی و مقصد گردشگران زیادی است. از مناره های این بنا برای گفتن اذان جهت اقامه نماز استفاده می شد. ورودی مسجد با بَرِ میدان هماهنگ شده، در حالیکه بخش داخلی آن، برای تصحیح جهت قبله، ۴۵ درجه به سمت جنوب غربی میگردد. ↑ «مرگ 78 تن در پرونده آتشسوزی مرگبار در مسجد ارگ تأیید شد». ↑ هنرفر، گنجینه آثار تاریخی اصفهان، ۱۳۵۰ش، ص۷۲؛ رفیعی مهرآبادی، آثار ملی اصفهان، ۱۳۵۲ش، ص۵۳۲. وی تاکید کرد: نظر وزارت میراث فرهنگی، مخالفت با هرگونه تخریب بناهای تاریخی است. از دیگر مواردی که سبب تخریب سی و سه پل در سال های اخیر شده است حفر تونل مترو در نزدیکی این بنای تاریخی می باشد، حفر این تونل سبب نشست زمین شده و آسیب هایی را به سی و سه پل وارد کرده است. امروزه فقط دو تا از سه آبانبار قدیمی باقی مانده، پیش از این در حین ساخت خیابان اصلی یکی از آبانبارها تخریب شد. این آثار، پس از گذر سال ها همچنان پیش روی ما قرار دارند تا گوشه هایی از آنچه بر این سرزمین گذشته است را به نمایش بگذارند و تمام وجودمان را از این همه شکوه و پایداری غرق در لذت کنند.